Wednesday, December 26, 2007
Jangan bersedih
Pada suatu hari, baginda SallaLlahu 'alaihi Wasallam masuk ke masjid, kata Abu Sa'id al-Khudri, lalu baginda melihat seorang lelaki Ansar bernama Abu Umamah sedang termenung, pada wajahnya tergambar kedukaan. Kemudian baginda Rasul bertanya; "Apa yang engkau buat di sini pada waku begini, wahai Abu Umamah?"
Abu Umamah menjelaskan; "Aku sedang bingung kerana terlalu banyak hutang, ya Rasulullah."
"Sukakah engkau aku ajarkan satu bacaan yang dapat melangsaikan hutang-hutangmu dan melenyapkan duka dan kesedihanmu?"Abu Umamah berkata; "Tentulah aku suka, ya Rasulullah!"
"Bacalah setiap pagi dan petang bacaan ini," kata baginda Rasul.
Bacaan yang dimaksudkan baginda tersebut ialah;

Allohumma innii a'uudzubika minal hammi wal hazan, wa a'uudzubika minal 'ajzi wal kasal, wa a'uudzubika minal jubni wal bukhli, wa a'uudzubika min gholabatid-daini wa qohrir-rijaal

"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada [sifat] pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia." [Riwayat Abu Daud]

Hadist diatas dapat kita jadikan pegangan dalam Hidup sehari-hari untuk diamalkan.

Labels: ,

posted by admin @ 4:23 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 

Bergaul dan berkawanlah dengan orang-orang yang shaleh dan berilmu.

Bukalah pintu hatimu dan dengarlah segala nasihat dan pelajaran darinya.

Sesungguhnya nasihat dari mereka bagaikan mutiara hikmah yang bercahaya yang dapat menyuburkan hatimu seperti tanah kering lalu disirami air hujan.

About Me

Name: admin
Home:
About Me:
See my complete profile
Risalah Posting
  • Ramadhan Award
  • Nasihat Rasullulah Jelang Ramadhan
  • Isra Miraj
  • 27 Rajab
  • Sudah Merdeka kah kita?
  • Cara tidur rasulullah
  • Tiga "I"
  • Santri kalong....
  • test
  • Archives
    Shoutbox

    Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan.

    Community
    FS User
    My Blogs
    Links
  • My Quran
  • Era Muslim
  • Nasyid Indonesia
  • Kota Santri
  • Powered by


    Free Blogger Templates

    BLOGGER


    Indonesian Muslim Blogger

    blogspot stats