Tuesday, May 23, 2006
Cara tidur rasulullah
Tidur merupakan kegiatan kita sehari-hari, dengan tidur kita lepaskan lelah kita. Setiap bagian dari tubuh kita butuh istirahat setelah seharian beraktifitas. Lalu bagaimana tidur yg baik dan yg seperti apa yg rasul kerjakan. Ada baiknya kita simak yang satu ini:)

Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam menganjurkan agar kita selalu berzikir, sehingga dalam hal tidur pun kita diberikan panduan dengan menganjurkan do'a dan zikir-zikir tertentu. Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam sebagai panutan bagi umat Islam telah menggariskan adab kesopanan, peraturan dan panduan ketika tidur untuk diamalkan sebagaimana Baginda sendiri mengamalkannya.



Dalam sebuah hadis diterangkan: "Al-Barra' bin Azib Radhiallahu 'Anhu berkata: "Adalah Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam jika akan tidur, miring ke sebelah kanan kemudian Baginda membaca:



" Ya Allah aku serahkan diriku kepadaMu dan menghadapkan mukaku kepadaMu dan menyerahkan semua urusanku kepadaMu, dan menyandarkan punggungku kepadaMu kerana mengharap dan takut kepadaMu, tiada perlindungan dan tiada tempat selamat daripada seksaMu kecuali kembali kepadaMu. Aku percaya kepada kitab yang Engkau turunkan dan Nabi yang telah Engkau utus". [HR.Bukhari]

Dalam Riwayat Lain:

"Jika kamu akan tidur maka berwudhu'lah bagaikan kamu akan sembahyang, kemudian berbaring atas pinggang kanan dan bacalah do'a ini (seperti do'a yang tersebut di atas) dan jadikanlah bacaan do'a itu yang terakhir daripada bacaanmu (perkataanmu)". [HR. Bukhari dan Muslim]


Selain tidur miring, Rasulullah juga pernah tidur terlentang sebagaimana Hadist:

"Dari 'Abbad bin Tamim, dari bapa saudaranya, bahawasanya Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam tidur terlentang di masjid sambil meletakkan satu kaki di atas yang lain." [HR. Bukhari dan Muslim]

Dalam sebuah hadist dari Huzaifah berkata: "Nabi Sallallahu 'Alaihi Wassalam apabila Baginda berbaring di tempat tidurnya, Baginda berdo'a "Allahumma bismika amuut wa akhyaa"
(Ya Allah, dengan namaMu aku mati dan aku hidup) dan apabila bangun Banginda membaca:"Alkhamdulillahilladzi akhayaana ba'damaa amaatanaa wa ilaihinnutsuur"
(Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan aku kembali setelah mematikan aku dan kepadaNyalah tempat kembali)."


Sebelum tidur rasul menganjurkan kita melakukan shalat witir.

Semoga tidur kita dapat bernilai ibadah. amien


Labels: ,

posted by admin @ 10:45 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 

Bergaul dan berkawanlah dengan orang-orang yang shaleh dan berilmu.

Bukalah pintu hatimu dan dengarlah segala nasihat dan pelajaran darinya.

Sesungguhnya nasihat dari mereka bagaikan mutiara hikmah yang bercahaya yang dapat menyuburkan hatimu seperti tanah kering lalu disirami air hujan.

About Me

Name: admin
Home:
About Me:
See my complete profile
Risalah Posting
  • Tiga "I"
  • Santri kalong....
  • test
  • Archives
    Shoutbox

    Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan.

    Community
    FS User
    My Blogs
    Links
  • My Quran
  • Era Muslim
  • Nasyid Indonesia
  • Kota Santri
  • Powered by


    Free Blogger Templates

    BLOGGER


    Indonesian Muslim Blogger

    blogspot stats